EKONOMİ BÜLTENİ

KOSGEB Duyurular

4 Mayıs 2010 Salı

Ambalaj Üretiminde 100 Temel Soru Nedir?

Ambalaj üretimi sırasında, kritik önem taşıyan sorular şöyle sıralanabilir:

1) Ambalajlanacak malzemenin fiziksel formu nedir?

2) İmalat, kullanım ve pazarlamada nasıl bir koruma gerekiyor?

3) Malzemenin nem durumu veya ihtiyacı nedir?

4) İmalat veya raf ömrü aşağıdakilere bağlı olarak tehlikeye maruz kalıyor mu?
a. Işık, b. Sıcaklık değişimi, c. Bakteriler, d. Küf, e. Aşınma, f. Böcek, g.Kemirgenler

5) Ambalaj malzemesindeki açma-kapama noktaları, paket malzemesi kadar koruma sağlıyor mu?

6) Ambalaj açıldıktan sonra kullanılmayan malzeme için tekrar kapanması gerekiyor mu?

7) Ürün ve ambalaj malzemesi birbirlerine kimyasal reaksiyon gösteriyor mu?



8) Ambalaj aşağıdakilerin zarar görmesini engelliyor mu?
a. Koku, lezzet ve aroma, b. Renk, c. Fiziksel şekil (tablet kırılması gibi)

9) Ambalaj malzemesi harici koku, oksidasyon veya diğer kimyasal reaksiyonlara karşı koruma yapıyor mu?

10) Malzeme, yapısal güç itibariyle, ihtiyaç duyulan kullanım için uygun mu?



11) Fabrikasyon üretim, grafik tasarım işlemleri vb. için kolaylık sağlıyor mu? Bunlar için uygun mu?



12) Müşterilerin bildiği şekil, yapı ve dokuda bir malzeme mi? Dolayısıyla uygun mu? Yoksa satmak için uğraştırır mı?

13) Yüksek hızlarda makineli üretimden geçer mi?

14) Taşıyıcılarda ya da herhangi bir yerde aşırı sıcak veya soğuk hava şartlarına dayanıklı mı?

15) Perakende veya satış mağazalarında depolama şartlarına dayanıklılık gösterir mi?

16) Eğer vakum, gaz veya hava geçirmez şekilde kapatılmış bir paketleme gerekiyorsa ambalajın yapısı böyle bir ekipman için en uygun mu?



17) Gerektiğinde ambalaj içindeki madde sterilize edilebilir mi?

18) İstenilen miktarda tedarik devamlı olarak mümkün mü?



19) Dağıtım süresi nedir?



20) Fiyatlar piyasadaki dalgalanmalara bağımlı mı?



21) Fiyatlar amacınızla uyumlu mu?



22) Bütün tedarik yolları araştırılmış mı?

23) Ambalaj, elinizdeki ekipmanla şekillendirilip dolduruluyor ve kapatılıyor mu? Yoksa yeni ekipman mı gerekiyor?

24) Yeni ekipman almak yerine, ambalaj ile fiyatta yapı ve ebat değişikliği yapmak daha mı uygun olur?



25) Ambalaj yapısındaki modifikasyonlar yeni bir tür ekipmanının daha avantajlı, daha hızlı ve daha ekonomik olarak kullanılmasına mümkün kılıyor mu?



26) Kodlama gerekiyorsa metodu hazır mı?

27) Ambalaj standart işlemler ile halledilebiliyor mu? Yoksa özel personel gerektiriyor mu?

28) Ambalaj kırılma veya kontrol açısından zorluklar çıkarıyor mu?

29) İşlemler tam otomatik, yarı otomatik veya tamamen elle mi yapılacak?

30) Ambalajın yapısı ve ölçüsü ambalaj makinesi ve taşıyıcı hatlardan geçebilecek şekilde tasarlanmış mı?

31) Ambalajın kapanması, müşteriye uygunluğu kadar ürün ve üretim içinde uygun mu?

32) Ambalajın ağzı dolum cihazına uygun mu?



33) Etiketleme gerekiyorsa, gerekli etiketleme boşluğu var mı?



34) Ambalaj, makinenin izlemesi sırasında ortaya çıkabilecek maksimum çarpma direncine uygun mu?

35) Tasarım, uygun depolama ve nakliyeye imkan veriyor mu?

36) Üretim; fabrikasyon, standart bir çalışma şeklinde mi, yoksa imkan dışı metot ve malzeme mi gerektiriyor?



37) Ambalajlar üretim hattına girmeden önce, dağıtım ve depolama için uygunluk gösteriyor mu?



38) Eğer ambalaj malzemesinin birkaç parçası varsa, bu parçalar ambalaj için kolay ve uygun bir şekilde birleştirilebiliyor mu?



39) Ambalaj üretici veya imalatçı tarafından son haliyle kullanıcıya nakledilebilecek şekilde ayarlanabiliyor mu? (Örneğin cam şişe imalatçılarının şişeyi boş veya doldurulmuş olarak nakletmeleri gibi)



40) Ambalaj boş olarak istiflendiğinde uygun bir ağırlık ve kapasitede mi?

41) Bu tip bir ürünün, ambalajlanmasında kabul edilen bir metot var mı? O metot kullanılabilir mi?

42) Birim ambalaj hacim ambalajlamaya getirilmiş mi?

43) Ambalaj, toptancı ve perakendeci için uygun ebatlarda mı?



44) Ambalaj, depolama, sergilenme, satış ve dağıtım için uygun mu?

45) Birim ambalaj müşterinin istediği ebatta mı?



46) Ambalaj, satış öncesi, içindekinin ne olduğunun kontrol edilmesine imkan sağlıyor mu?

47) Bir dağıtım cihazı (dışarı verme, dökme ağızlığı gibi) etkili bir şekilde kullanılıyor mu?

48) Ambalaj kolayca açılıp gerekirse sonradan kullanım için kolayca kapanıyor mu?

49) Müşteri, miktarı kolayca ölçebilir mi? (görebiliyor mu?)



50) Çevre koruma işlevini yerine getiriyor mu?



51) Boş ambalajların tekrar kullanım şansı var mı?



52) Ambalaj imal edilirken, kavrama, tutma gibi müşteri kolaylıkları hesaba katılmış mı?



53) Ürünün ebadı buzdolabı, mutfak dolabı, banyo dolabı gibi yerlere göre mi ayarlanmış?

54) Uygun ambalajlama politikasının ışığı altında, paket mümkün olan en az malzemeyi mi gerektiriyor?



55) Ambalaj ekonomi imalat, üretim ve dağıtım aşamaları için standardizasyon çalışmaları ile uyumlu mu?



56) Ambalajın maliyeti aşağıdakilerle uyumlu mu?
a. Birim ürün maliyeti, b. Hedef pazar, c. Paketlenecek ticari emtia’nın sınıfı gibi



56) Ambalaj malzemesi için harcanan para karşılığında düşük bir defo veya hasar yüzdesi garanti ediliyor mu?



57) Ekonomi baz alındığında ambalaj, ürünün ömrünü gerektiği kadar hatta daha fazla koruyor mu?



58) Ağırlık, ebat, şekil ve yapı itibarıyla ambalaj nakil esnasında tasarruf getirecek şekilde mi?



59) Ürünün ucuzluğu veya pahalılığı müşteri üzerinde istenilen olumlu etkiyi bırakıyor mu?



60) Yeni bir ürün mü?



61) Kullanım alanları neler?



62) Kendi türünde farkı ve nispi kalitesi ne?



63) Özel satış karakteristiği ne?



64) Müşterisi kim? Yaş- cinsiyet-gelir seviyesi-sosyal ve kültürel seviye, ırkı, coğrafi konumu ve ihraç pazarları vb. neler?



65) Dağıtım nasıl olacak? Normal yoldan mı(toptan-perakende)? Bağımsız dükkanlar mı? Mağazalar zinciri mi? Süper marketler mi? Havale sistemiyle veya evden ya da eve direkt satış mı?

66) Bu tip bir ürüne karşı, perakendecinin satın alma alışkanlığı nedir?



67) Raf, tezgah veya vitrinde mi sergileniyor?



68) Ürün şekli ve ebadı toplu sergilemeye uygun mu?



69) Tek bir ürün kendi başına cazip mi?



70) Ambalaj göz hizasının altında mı yoksa üstünde mi bulunacak?



71) Perakendeci ürünü beğeniyor ve destekliyor mu?



72) İlave veya satış noktasında satışa destek ihtiyacı var mı?

73) Ambalajın ebatları, müşteri alışkanlıklarına ve dağıtım metotlarına uygun mu?



74) Ambalaj ebat ve şeklinde yapılacak değişiklik, müşteri kolaylığı ve satın alma derecesini ne şekilde etkiler?

75) Ürünün rekabet gücünü doğrudan ve dolaylı olarak karşılaştırdınız mı?



76) Ambalajları karşılaştırdınız mı?
a. Kullanılan malzeme, b. Ebatlar ve şekiller, c. Renkler ve tasarım, d. Özellikleri (sevilen-sevilmeyen)

77) Sizin ambalajınızın rekabet içinde olduğunuz başka ambalajlara benzeyip benzememesi gerektiğini hiç düşündünüz mü? Yoksa, imalatçı, perakendeci ve müşteri açısından farklılık göstermeli mi?

78) Bulunması gereken tüm özellikler üründe var mı? Bu özellikler gerekli vurguyu yapabilecek şekilde kullanılmış mı?



79) Logosu, kompozisyon ve stil itibariyle, başkalarıyla karıştırılmayacak şekilde mi?

80) Ambalaj özellikle bilinen bir ticari bir marka olma özelliği taşıyor mu?



81) Ürünün imalatçısının adı göze batacak şekilde mi veriliyor?



82) Ürün adı, logodan farklı olarak ürünün kimliğini hemen ortaya çıkaracak özellikte mi?

83) Aile tasarımı olur mu, olmalı mı?



84) Ambalajın görünüşü, ürünün yüksek kalitesini, imalatçının dürüstlüğünü, güvenirliliğini ve sorumluluğunu yansıtıyor mu?

85) Ambalaj kanuni olarak iç ve dış pazarlar için gerekli tüm açıklamaları taşıyor mu?

86) Talimatlar ve kullanım şekli okunabilir ve anlaşılması kolay mı?



87) Talimatları açıklamak, kısaltmak veya düzeltmek mümkün mü?



88) Açıklama ve illüstrasyonlar öğrenmek, ilgi çekmek ve/veya müşteri çekmek için mi?

89) Satıcının kullanımı için boş bir fiyat bölümü olmalı mı?

90) Renkler ve tasarım zevkli mi? Ürün perakende için uygun mu? Rekabet edebilir mi?

91) Ambalaj hoş bir izlenim bırakıyor mu? Uzaktan, yakından, rafta, tezgahta, vitrinde, müşterinin evinde?

92) Kendi kendini satabilecek bir ürün mü?

93) Ambalajın görünüşün de her türlü olumlu ve olumsuz yanlar değerlendiril mi?



94) Ambalaj hatırlanacak veya hatırlatacak bir değerde mi?



95) Ambalaj kendi kendinin reklamını yapabiliyor mu? Yoksa başka reklam yollarına ihtiyaç duyuyor mu?

96) Çeşitli departmanlarla kooperasyon araştırıldı mı? Ürün geliştirme, pazar araştırması, satın alma, üretim, kanunlar, satış, reklam, sanat gibi departmanlar inceledi mi?



97) Ambalajın ebadı, görüntüsü ve yapısıyla alakalı olarak ortaya çıkan tüm tartışmalar sonuca ulaştırıldı mı?

98) Bu ambalaj için tüm spesifikasyonlar gelecekte referans olması açısından renk, kimlik, boyutlar, özel fabrikasyon talimatları ve muhtemel tedarik kaynakları rayına oturtuldu mu?

99) Tüccarın tutumunun ne olduğunun belirlenmesi için gerekli her türlü adımlar atıldı mı?

100) Bu ürünün ve ambalajın ihya edici ölçüde müşteri bulabileceğine şahsen inanıyor musunuz?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder